
اهواره مانند بسیاری از وسایل ارتباطی دیگر می تواند کارکرد دوبعدی داشته، آثار و پی آمدهای مثبت و منفی در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها داشته باشد. آمار استفاده از ماهواره در کشورهای اسلامی، نشان دهنده ی این است که ده تا پانزده درصد، کارهای تحقیقاتی انجام می گیرد و 90 ـ 85 درصد برنامه های غیرتحقیقاتی مانند فیلم ها، سریال های مبتذل، مستهجن و... است که آثار و پی آمدهای بسیار بدی روی افراد خانواده و جامعه می گذارد و ما در این نوشتار، به آسیب ها و پی آمدهای بد آن به طور اجمال اشاره می شود.
سست شدن بنیان خانواده
یکی از پی آمدهای بسیار منفی ماهواره، سست شدن بنیان خانواده است؛ چون ورود ماهواره را به خانه، می توان به منزله ی ورود فردی نامحرم و لاابالی دانست که دوست ناباب برای فرزندان است، درصدد اختلاف افکنی بین زن ها و شوهرهاست، به ناموس انسان خیانت می کند، دین انسان را می گیرد، مرزها و حریم های خانواده را می شکند و به آسانی حقیقت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی را وارونه جلوه می دهد. دزد وقتی وارد خانه شود؛ هرچه گیرش آید می دزدد. خرید ماهواره به منزله ی دعوت این فرد ناباب به خانه است.
افزایش دامنه ی اطلاعات مخاطبان به رفتارهای نا هنجار جنسی
دامنه ی اطلاعات افراد را در مورد ناهنجاری جنسی و رفتارهای ضدعفت گسترش می دهد؛ به گونه ای که ناهنجاری هایی را که تاکنون متوجه آن نبوده و تمایل به آن نداشته اند، به انجام آن ها علاقه مند شده، به تدریج به سمت آن روی می آورند.
ترویج روابط ناسالم مرد و زن نامحرم
طرح نادرست روابط میان زن و مرد، از پی آمدهای منفی دیگری است که ماهواره در پی دارد. در بیش تر مجموعه های تلویزیونی، روابط نادرست میان زن و مرد به طور جذّاب به تصویر کشیده می شود؛ در حالی که این رویه با آموزه های دینی، اخلاقی و تربیتی به شدت در تعارض است. دوستی ها، مراوده های صمیمی و نزدیک زنان و مردان نامحرم، حتی زنان شوهردار و مردان زن دار با یک دیگر، نگاه های معنادار، درددل ها و خنده ها ـ که همگی برخلاف فرهنگ اصیل عفاف است ـ در ماهواره ها به طور مکرر به نمایش گذاشته می شود. از این طریق، آسیب های زیان باری به عفت جامعه وارد می سازد (عارفی، 1392، 98).
لبیک یا حسین (ع)...ما را در سایت لبیک یا حسین (ع) دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 62